Tuesday, October 21, 2014
 
Follow sptimesonline on Facebook Follow sptimesonline on Twitter Follow sptimesonline on RSS Download APP
MOST READ



PARTNER NEWS



BLOGS



OPINION



WHERE TO GO?

19th Century Portraits

History of St. Petersburg Museum: Rumyantsev Mansion

 

Перевести на русский Перевести на русский Print this article Print this article

Rosneft Boss Sechin Sues Leading Russian Business Paper

Published: August 16, 2014 (Issue # 1824)



  • Sechin, 53, has worked with Putin since the 1990s. He was deputy head of the presidential administration from 1999 until 2008, when he was appointed deputy prime minister.
    Photo: Yekaterina Kuzmina / Vedomosti

Igor Sechin, the head of state-run gas giant Rosneft and a close ally of President Vladimir Putin, is suing Russia's leading business newspaper Vedomosti for "wrongful interference in government activity," Forbes Russia reported Friday.

Sechin took offense to an editorial that examined the possible reasons for and benefits of his transitioning from the government to his top Rosneft job in 2012.

The editorial implied that Sechin is able to unlawfully influence state officials while enjoying de-facto independence at Rosneft, where he allegedly answers to no one except Putin, the report said, citing the lawsuit.

The suit was filed just days after the article by Vedomosti deputy editor Kirill Kharatyan was published in mid-June, but the main hearing will only kick off next Wednesday.

Sechin wants three passages deleted from the article, Forbes said. It remains unclear whether he also wants to receive any financial compensation.

Last month, Sechin successfully sued Forbes Russia and daily newspaper Komsomolskaya Pravda for calling him Russia's highest-grossing CEO and estimating his 2013 salary at $50 million, with the court ordering the newspapers retract the statements. Forbes has said that it is planning to appeal the decision.

Sechin, 53, has worked with Putin since the 1990s. He was deputy head of the presidential administration from 1999 until 2008, when he was appointed deputy prime minister.

The alleged leader of a conservative and isolationist faction in the Kremlin, Sechin has been nicknamed "Darth Vader" and Russia's "grey cardinal" in the Western press. He was the only Russian on Time magazine's 2013 list of the world's most influential people.

Rosneft, a target of recent U.S. and EU sanctions against Russia over its policy in Ukraine, asked the government this week for 1.5 trillion rubles ($41.7 billion) to help with the $54-billion debt it acquired by purchasing TNK-BP in 2013, Vedomosti reported, citing unidentified sources.





 


ALL ABOUT TOWN

Tuesday, Oct. 21


The Environment, Health and Safety Committee of AmCham convenes this morning at 9 a.m. in the organization’s office.


Take the opportunity to pick the brains of Dmitry V. Krivenok, the deputy director of the Economic Development Agency of the Leningrad region, and Mikhail D. Sergeev, the head of the Investment Projects Department, during the meeting with them this morning hosted by SPIBA. RSVP for the event by emailing office@spiba.ru before Oct. 17 if you wish to attend.


Improve your English at Interactive English, the British Book Center’s series of lessons on vocabulary and grammar in an informal atmosphere. Starting at 6 p.m., each month draws attention to different topics in English, with the topic for this month’s lessons being “visual arts.”



Times Talk